|
|||||||||||||||||||||||
|
Du er her: Forside » Hjemme Elektronik » iPhone er danskernes smartphoneiPhone er danskernes smartphoneApple iPhone er danskernes foretrukne smartphone, uden diskussion.Kampen mellem tilhængere af Android-smartphones i den ene lejr og iPhone-holdet i den anden, er ofte rødglødende, og hvert hold forsvarer netop deres valg af smartphone. Uanset om man kan lide at høre det eller ej, så er Apples iPhone den smartphone, at flest danskere foretrækker. Præcis hvor mange vides ikke, da de eksakte salgstal er omgærdet af hemmelighedskræmmeri i mobilbranchen. Dokumentationen er forskellige undersøgelser og salgstal, der over tid har tegnet et tydeligere og tydeligere billede af Apples dominans her i landet, skriver online magasinet Mobilsiden.dk. I en analyse gennemført medio februar 2012 af YouGov for FDB Analyse, blandt 2.003 respondenter, svarer 26 procent ?iPhone? på spørgsmålet ?Har du en eller flere af følgende smartphones?. En smartphone på Googles Android-system har 24 procent, ifølge tallene. I årets første kvartal var iPhone det dominerende telefonbrand, og Apple sad således på næsten 40 procent af smartphone-kunderne, viser tal fra TDC, der også bemærker, at HTC og Sony taber terræn, og i kvartalet er de klart distanceret. - ?Det mest solgte telefonbrand indtil nu i året er iPhone og salget fortsætter ufortrødent, de har simpelthen ramt noget rigtigt,? fortæller TDCs indkøbschef Morten Steen Jensen til Mobilsiden.dk. Han bakkes op af salgsdirektøren i Telia. - ?Den mest populære telefon indtil nu i år er iPhone ? det er både målt i styk og værdi. Det er ubetinget, at Apple er nummer ét, virkelig ubetinget. Andre producenter lancerer også topmodeller, som der sælges mange af, men slet ikke nok til at slå Apple af pinden,? forklarer Michael Bech fra Telia. Han forventer, at Apples volumen vil flade ud henover sommeren, frem mod en forventet ny iPhone i efteråret. Forklaringen på Apples succes ligger i flere parametre, mener en ekspert. - ?Apple var først med en smartphone der var let at bruge, og der er kommet et mantra omkring iPhone blandt almindelige købere, at ?det virker jo bare?. Mund-til-mund anbefalinger virker stærkere end nogen anden form for markedsføring. Blandt mobilbrugere der ikke er tekniske lyder det ofte, at der findes ?iPhone? og ?smartphones? til trods for, at det jo er to sider af samme sag. Men det siger noget om, hvor godt Apple har fat. Dette er en sneboldeffekt der nærmest er umulig at stoppe, ? fortæller John G. Pedersen, chefredaktør på Mobilsiden.dk. John G. har i mere end 10 år, dækket udviklingen på mobilmarkedet. Apple har ikke kun fat i danskerne på smartphones, også tablet-markedet, sidder den amerikanske virksomhed på. Hver femte dansker har en tabletcomputer ? og blandt disse har tre ud af fire valgt at købe en iPad, viser tallene fra FDB Analyse, og det til trods for, at blandt andet Asus, Motorola og Samsung, har alternativer til iPad?en. Blandt dem der endnu ikke har en tablet, forventer 45 procent, at anskaffe sig en, inden for det kommende år. Kilde: Mobilsiden.dk |
|
Privacy Policy |